Information om bedömning

 

Fler och fler beställare efterfrågar information om hur leverantörer arbetar med hållbarhet i sin egen verksamhet samt i produktens leverantörskedja. I dagsläget är Byggvarubedömningen det enda system som inkluderar dessa kriterier och kan därmed spela en viktig roll för våra medlemmar och leverantörer för kontroll av efterlevnad.

Bedömningar avseende hållbara leveranskedjor avser leverantörers systematiska arbete (läs mer om vad detta innebär samt vilka krav vi ställer i vårt kriteriedokument). Leverantören redogör för sitt systematiska arbete i Byggvarubedömningens självskattningsenkät. Förutom själva självskattningsenkäten kommer bedömningen också att baseras på de underlag som inkluderas i ansökan om bedömning (se dokumentationskrav nedan).     

 

Bedömningsprocessen

  •          Vid ansökan om bedömning behöver ni ange vilken produkt som ska omfattas. Denna produkt kommer i sin tur att användas som stickprov för att bedöma huruvida leverantören bedriver ett systematiskt arbete gällande de sociala kriterierna. Vänligen notera att ett BVBID behövs för att kunna addera information om hållbara leveranskedjor på er produkt (ni erhåller BVBID när produkten finns bedömd i Byggvarubedömningen på kemiskt innehåll och livscykel).
  • En bedömning baseras på de underlag som inkluderas i ansökan om bedömning. Innan bedömningen påbörjas kommer Byggvarubedömningen att översiktligt granska att underlaget är komplett. Om underlaget inte är komplett ges leverantören 2 veckor att inkomma med kompletterande dokumentation.
  •          Efter genomförd bedömning kan leverantören antingen få som återkoppling att komplettering behövs eller att de uppnår bedömningsnivån Accepteras eller Rekommenderas. Kompletteringarna summeras i en åtgärdsplan där det framgår vad leverantören behöver göra för åtgärder samt inom vilken tidsram för att kunna få sin produkt bedömd. 
  • För leverantörer som uppnår bedömningsnivån Rekommenderas eller Accepteras finns möjlighet att ansöka om fler produkter till sin bedömning. För att ansöka om fler produkter till sin bedömning kontaktar du social@byggvarubedomningen.se.

 
Förberedande webbinarium för materialleverantörer
Innan ansökan om bedömning påbörjas rekommenderas materialleverantörer att ha tagit del av Byggvarubedömningens inspelade webbinarium om hållbara leveranskedjor för materialleverantörer. Detta för att öka förståelsen för de sociala kriterierna samt skapa förutsättningar för en smidigare bedömningsprocess.

 

 

 

 

Här kan du se vårt webinarium

 

 

Dokumentationskrav

 

Det är du som ansöker om bedömning som ansvarar för att ta fram all dokumentation.

Dokumentation att inkludera vid bedömning på de sociala kriterierna inkluderar:
  • Policy/uppförandekod inklusive bevis för fastställande (kriterieområde 1)
  • Bevis på skriftlig kommunikation gällande policyåtagande/uppförandekod med leverantörer kopplade till stickprovsprodukten (kriterieområde 2)
  • Dokumentation över rutin för riskanalys (kriterieområde 4)
  • Dokumentation över kartläggning av leveranskedjan (kriterieområde 4)
  • Dokumentation över planerade och/eller utförda uppföljningsaktiviteter (kriterieområde 5)

 

 

Ansök om bedömning

För närvarande är det frivilligt att ansöka om bedömning avseende hållbara leveranskedjor, men notera att enskilda krav kan komma från Byggvarubedömningens medlemmar. Vill du ansöka om bedömning kontaktar du social@byggvarubedomningen.se så hjälper vi dig vidare.

Se vår prislista för information om kostnad för bedömning gällande hållbara leveranskedjor.

Byggvarubedömningen erbjuder stöd till leverantörer

Behöver du som leverantör hjälp att komma igång med ert arbete har vi en kunskapsbank samt stöddokument som ni kan använda er av. Vi erbjuder även både inspelat webbinarium samt konsultation gällande de sociala kriterierna.

Vad det gäller konsultation har du som materialleverantör möjlighet att boka en konsulttimme med Byggvarubedömningens hållbarhetsspecialist. Under denna timme får du hjälp och stöd med din självskattningsenkät, diskussion om vad ni har på plats idag samt om det finns några väsentliga gap i er verksamhet som leder till att ni inte arbetar systematik med hållbarhet i leveransledet.

Plats: Digitalt via Teams
Tid: Vi kommer tillsammans överens om datum och tid för konsultationen
Pris: 750 kr ex. moms
Anmälan: 
social@byggvarubedomningen.se