När en loggbok skapas kan användaren aktivera automatisk avvikelsehantering vilket är en viktig funktion för att hjälpa projektansvariga att hantera produkter som inte uppfyller specifika projektkrav. Denna inställning gör det enklare att hålla koll på och hantera avvikelser under projektets gång.
Funktionen går idag att anpassa för:
- Produkter med bedömning "Undviks"
- Icke bedömda produkter
- Produkter som innehåller ämnen som PVC och PFAS
- Certifieringar som Miljöbyggnad, BREEAM och Svanen
- Uppfyllnad av taxonomikrav
Eftersom kraven varierar mellan olika projekt, kan avvikelsehanteringen anpassas efter det specifika projektets behov. I vissa projekt kan det endast finnas certifieringskrav, vilket gör att avvikelser ställs in för detta, medan andra projekt kan ha krav både på bedömningar och certifieringar.
För organisationer och projekt som har mer specifika krav, som att till exempel fasa ut PVC, är det särskilt användbart att kunna ställa in den automatiska avvikelsehanteringen för just de ämnet.
Hur fungerar det?
När automatiska avvikelser är aktiverade, kommer deltagare som lägger till en produkt som inte uppfyller kraven att behöva motivera användandet av denna produkt samt att redovisa vilka alternativa produkter som undersökts. När en produkt läggs till i loggboken genereras en automatisk avvikelse vilket innebär en avvikelserapport. Detta meddelas både till loggboksägaren och eventuella administratörer via e-post. Därefter är det upp till den ansvariga att godkänna eller avvisa produkten.
Den automatiska avvikelserapporteringen bidrar till att minska det manuella arbetet och hindrar produkter som inte uppfyller kraven från att användas i projektet. På så sätt kan projektet i god tid identifiera alternativa produkter eller besluta om det finns tillräckliga skäl för att använda den aktuella produkten trots att den inte uppfyller alla krav.