Här kan du på egen hand hitta svar på vanliga frågor.
Kvarstår din fråga finns vår telefon- och mailsupport tillgänglig för att hjälpa dig vidare.
Ja, då behöver du ett konto som heter Leverantör fullständig. Du har då tillgång till att söka i hela Byggvarubedömningens produktdatabas. Kontakta gärna Byggvarubedömningens infosupport för att köpa till tilläggstjänsten, som kostar 4 800 SEK/per konto per år.
Ett fullständigt konto har en årskostnad på 4 800 kr där man kan vara inbjuden till fritt antal Loggböcker. Ett konto för Loggboksdeltagare är kopplad till den Loggbok du har fått en inbjudan till där priset är 750kr/inbjudan. För att kunna stå som ägare för en Loggbok måste man ha ett Fullständigt konto.
För att teckna ett Loggbokskonto behöver du bli inbjuden till en Loggbok. Det är själva Loggboksägaren som bjuder in deltagare till Loggboken. Inbjudan kommer via mail och i mailet finns en länk för att skapa kontot. Ibland hamnar denna inbjudan i skräpkorgen, så dubbelkolla gärna där om du väntar en inbjudan men inte fått någon.
Varje konto är personligt och kan därför inte skrivas över på någon annan. Varje användare behöver skapa ett eget konto i systemet. Har din e-post ändrats på grund av namnbyte kan du kontakta vår kundsupport så hjälper vi dig.
Det är enbart den som har behörighet "Företagsadministratör" på sitt konto som kan justera företagsuppgifter. Vilken behörighet du har på ditt konto står under Mina kontouppgifter.
Om du inte vet vem som är er företagsadministratör kan du kontakta vår support via mail eller telefon.
Vi rekommenderar att alla företag har minst en Företagsadministratör som har behörighet att ändra företagsuppgifter, se alla som har ett konto under sitt egna företag samt vara kontaktperson för företaget.
Vi skriver inte över konton då varje konton är personliga för att bevara spårbarhet i Loggböcker eller vid bedömningar. Kontakta Byggvarubedömningens support om du behöver hjälp med att exempelvis avsluta ditt konto.
Du kan logga in med dina tidigare inloggningsuppgifter så kommer du komma till sidan Förnya ditt konto där du klickar i vilken kontotyp du önskar teckna så förnyas kontot med 1 år. Kontrollera så du är helt utloggad innan du loggar in - ifall din webbläsare har inställningen att automatiskt logga in dig kan du behöva logga ut först för att få upp sidan om att förnya kontot. För materialleverantörer som tecknat årsabonnemang förnyas abonnemanget automatiskt efter 12 månader om företaget valt att inte avsluta abonnemanget. När tre månader återstår på avtalstiden skickas en automatisk påminnelse.
Samtliga konton i Byggvarubedömningens Webbtjänst är personliga. Det innebär att om en annan person använder dina inloggningsuppgifter, loggas du ut. Vi rekommenderar därför att respektera villkoren och inte dela med sig av sina inloggningsuppgifter till andra.
Du behöver inte teckna ett Fullständigt konto om du enbart ska arbeta i Loggboken som en deltagare. Då har du istället möjlighet att skapa vårt Loggbokskonto genom att följa länken i inbjudan. Loggbokskontot har ingen årsavgift, utan där betalar du en engångskostnad på 750 kr/Loggbok som du blir inbjuden till.
Loggboksverktyget är till för dig som på något sätt jobbar med produkter och önskar sammanställa dem. Verktyget ger dig möjlighet att skapa en mappstruktur så att du på ett enkelt sätt kan katalogisera dina produkter. Du kan bjuda in andra samarbetspartners till Loggboken och styra deras behörighet för att arbeta i det. Vid avslutat arbete kan du inaktivera Loggboken varav du har en digital Loggbok med förteckning av fastighetens material med deras kemiska innehåll och placering i byggnaden. Du har därmed spårbarhet under hela byggnadens livslängd.
Se film om Loggboken
Du kan antingen se innehåll mapp för mapp, genom att klicka på den mappen du vill se eller klicka på "expandera alla". Du kan byta vy över innehållet genom att klicka på "trädstruktur" där du får en trädstruktur över hela ditt projekt och ser vad som finns i respektive mapp.
Vill du få fler smarta tips om hur du kan strukturera dina Loggböcker rekommenderar vi våra kostnadsfria Loggboksutbildningar.
Systemet visar alla aktiva Loggböcker du har tillgång till, som ägare eller inbjuden, per default. När en Loggbok inaktiverats så finns den fortfarande kvar men du behöver söka fram den vilket du gör genom att under flik "Loggböcker" bocka för rutan "Inaktiva" och sedan klicka på sök-knappen. Om du är Loggboksägare kan du aktivera Loggboken via "Alternativ" och "Aktivera".
En Loggbok kan ha inaktiverats på två olika sätt, av Loggboksägaren eller av systemet i samband med att Loggboksägarens konto gått ut eller blivit borttaget. Om detta har hänt, kontakta info@byggvarubedomningen.se.
När du bjuder in en deltagare kan du välja olika behörigheter för hur mycket den inbjudna ska kunna göra i Loggboken.
"Administratör" har möjlighet att:
Behörigheten gäller i den mapp som administratören blir inbjuden till samt alla underliggande mappar. En administratör i rotmappen har också möjlighet att godkänna inkomna avvikelserapporter.
"Utökad deltagare" har möjlighet att:
"Deltagare" har möjlighet att:
Behörigheten gäller endast i den mappen som deltagaren blir inbjuden till samt alla underliggande mappar.
"Granskare" har endast möjlighet att se allt som ligger inlagt i projektet.
"Anonym granskare". Denna funktion är tänkt att användas vid t.ex. Miljöbyggnadscertifieringar då det finns behov av att bjuda in en anonym användare. Administratören kan då hämta hem en länk som bifogas till ansökningen om certifiering hos SGBC.
Exportfunktionen hittar du i varje Loggbok under fliken "Alternativ" och "Exportera dokument". Du kan där välja att exportera hela Loggboken, eller delar av den för att sedan klicka på "Exportera".
När ett projekt pausas eller avslutas så är det möjligt för Loggboksägaren att inaktivera Loggboken via sin inloggning. Att inaktivera Loggboken innebär att all historik finns i "tittvy", men det går inte längre att arbeta i den. Med undantag för funktionen "kopiera", som även i inaktivt läge finns tillgänglig för att du ska kunna använda ditt inlagda arbete till andra Loggböcker. Kostnaden för en Loggbok gäller fram till den månaden då Loggboken inaktiveras.
Kostnad för en Loggbok är 1750 kr/månad vilket faktureras månadsvis.
Under fliken "Loggbok" på vår hemsida (ej inloggat läge) finns information om hur du kan arbeta i vårt Loggboksverktyg. Det finns även manualer, filmer och utbildningar du kan anmäla dig till helt kostnadsfritt. Läs mer här.
Alla produkter registrerade i SCDP oavsett om de är Svanenmärkta, har en Eco label eller är en deklarerad vara.
Nej, är produkt Svanenmärkt eller har en Eco label så finns det per automatik registrerad i vardera databas men en Listad produkt speglas inte databasen SCDP utan en materialleverantör måste aktivt registrera sin produkt på nytt i den nya databasen.
Funktionaliteten fungerar likadant men det är viktigt att inte blanda ihop generationerna och dess krav i form av att vardera generation innebär koppling mot två separata databaser och dessutom att krav baseras på annan produktmatris. En produkt som inte berörs av Generation 3 krav kan beröras av Generation 4 krav och tvärtom.
Du behöver antingen skapa en Loggbok för Generation 4 med hjäp av ett ärendenummer från Svanen alternativt bli inbjuden i en sådan typ av Loggbok.
Nej, det är väldigt viktigt att du har rätt sökläge på för att kunna lägga till produkter i relevant Loggbok. Om du råkar vara inne fel så hjälper systemet dig att bromsa så att du kan gå tillbaka och hamna rätt.
Fakturor för årsabonnemangen för miljöbedömningar skickas inom kort efter tecknat abonnemang. Fakturor för Loggböcker, konton och tilläggstjänster kopplade till årsabonnemangen för miljöbedömningar skickas löpande baserat på beställningsdatum. Betalningskrav är 30 dagar.
För de originalfakturor som skickas via pappersformat har vi en fakturaavgift på 50 kr. Detta för att vi värnar om miljö och vill hänvisa till digitala alternativ, PDF-fakturor via e-post eller E-faktura.
Det är endast er Företagsadministratör som kan justera i era bolagsuppgifter. Detta görs under ”mitt konto” i inloggat läge. Det går också bra att maila till info@byggvarubedomningens.se.
E-faktura kopplas vis GLN nummer. Maila ert GLN nummer till faktura@byggvarubedomningen.se så kan vi ordna så vi skickar e-fakturor till er.
Fakturareferens är vad som ska anges på fakturan för att er ekonomiavdelning ska veta vad fakturan avser. Det kan vara ett projektnummer, kostnadsställe eller en kodsträng etc. Alla bolag har olika och unika referenser och det är ert ansvar att ange rätt referens vid beställning.
Vid obetald faktura trots utskickad påminnelse skickas fakturan vidare till inkassokrav och tjänsten fakturan avser stängs tillfälligt ner. Har ni fått ett inkassokrav är det inkassobolaget ni kontaktar avseende ärendet.
En miljöbedömning av en produkt hos Byggvarubedömningen innebär att en byggprodukt har blivit granskad utifrån Byggvarubedömningens kriterier om kemiskt innehåll samt livscykel. Bedömningen mynnar ut i ett av tre möjliga bedömningsresultat: Rekommenderas (grön), Accepteras (gult) eller Undviks (röd).
Byggvarubedömningens kriterier tas fram av vår kriteriegrupp som består av sakkunniga representanter från våra medlemsföretag. Kriterierna baseras bland annat på europeisk kemikalielagstiftning: REACH och CLP.
I delen av bedömningen där produktens kemiska innehåll granskas utgår vi ifrån 29 miljö- och hälsoskadliga egenskaper. I delen av produktens livscykelegenskaper granskas utvalda aspekter under produktions-, användnings- och rivningsfaserna. Dokumentet som samlar denna information är Byggvarubedömningens kriterier gällande kemiskt innehåll och livscykelaspekter.
Om ni vill veta mer om hur våra bedömningar går till så kan ni läsa mer under frågan Hur bestäms vilken bedömningsnivå en produkt hamnar på?
När ni ansöker om en ny bedömning har Byggvarubedömningen tio arbetsdagar att återkomma med en preliminär bedömning till er. Om ni ansöker om en ombedömning av en tidigare bedömd produkt är handläggningstiden 20 arbetsdagar. I det preliminära bedömningsbeskedet får ni veta om produkten är klar för publicering eller om ytterligare komplettering krävs. Det är svårt att på förhand säga hur lång tid en bedömning kan ta, för att processen ska gå smidigt och snabbt som möjligt är vår rekommendation att ta med så mycket relevant information som möjligt bifogat till din ansökan.
Skulle ytterligare information efterfrågas efter den preliminära bedömningen har ni 10 arbetsdagar på er att återkomma med kompletterande information, därefter kommer vi att återigen granska bedömningen tillsammans med den inkomna dokumentationen för att efter max 10- eller 20-dagar återkomma med ett nytt bedömningsresultat. Den beskrivna arbetsgången kommer att upprepas till dess att all nödvändig dokumentation inkommit. När bedömningen får statusen 'Redo för publicering' har ni själva möjlighet att publicera den. Om ni inte återkopplar kommer bedömningen att publiceras automatiskt av systemet efter 14 dagar. Under den här perioden kan ni inkomma med ytterligare kompletterande information.
När produkten väl har publicerats är den sökbar i vår databas.
Vänligen observera att sekretessbedömningar inte går att ansöka med specifika tidsspann så som 10- eller 20-dagar. Den typen av bedömningar följer en separat bedömningsprocess och vi kan därför inte på förhand ge några slutdatum eller tidsangivelser för när en sekretessbedömning är klar.
Ja, ni kan själv förlänga slutdatumet på er bedömning via ert konto i webbtjänsten om ni behöver ytterligare tid för att färdigställa informationen som efterfrågas. Från startsidan Mina produkter kan ni klicka på Alternativ för produkten ni vill förlänga datumet på, där kan ni senarelägga datumet med 14 dagar.
Här går vi igenom vilka dokument som är relevanta till bedömningar, nedan gäller till och med 2023-10-31.
Byggvarudeklaration
Grunden för en bedömning är en Byggvarudeklaration (motsvarande eBVD2015), exempelvis Byggvarubedömningens deklarationsmall
eller en miljövarudeklaration, med en fullständig innehållsförteckning. Deklarationsmallen får ej vara äldre än fem år och ska vara på svenska eller engelska.
Leverantörsintyg om ämnesinnehåll och halter
Om ni redovisar enligt en annan, eller äldre, mall än ovanstående behöver ni komplettera ansökan med ett Leverantörsintyg om ämnesinnehåll och halter, som verifierar att ni följt de aktuella redovisningskraven. Detta dokument är obligatoriskt i de fall ni vill ha möjlighet att uppnå bedömning Rekommenderas, även då ni skapat en byggvarudeklaration enligt eBVD2015.
Environmental Product Declaration (EPD)
En Environmental Product Declaration (EPD) kan vara fördelaktigt att bifoga till ansökan i de fall en sådan finns framtagen för en produkt och kan bifogas som ett komplement till byggvarudeklarationen.
Säkerhetsdatablad
För kemiska produkter behöver vi få in ett Säkerhetsdatablad (på svenska) som följer svensk lagstiftning. De lagar som reglerar vad som måste ingå i ett säkerhetsdatablad finns i artikel 31, bilaga II. (EG) nr 1907/2006 i REACH-förordningen och regler som omfattar klassificering, märkning och förpackning regleras av CLP förordningen (EG) nr 1272/2008.
RoHS-intyg /Dokumentation om CE-märkning
Elektronikprodukter behöver ha ett giltigt RoHS-intyg /Dokumentation om CE-märkning som styrker att produkten efterlever RoHS direktivet (2011/65/EU) samt ändringsdirektivet 2015/863/EU.
Emissionsrapport/Certifikat för emissioner till inomhusmiljö
Ansökan för produkter som är avsedda för inomhusbruk behöver kompletteras med en Emissionsrapport/Certifikat för emissioner till inomhusmiljö. Kriteriet gäller för relevanta produkter för inomhusbruk i form av ytskiktsmaterial eller som används i applikationer där emissioner av flyktiga organiska ämnen (Volatile Organic Compounds, VOC) kan nå inomhusluften.
Certifikat gällande hållbart skogsbruk
Övriga dokument som kan bifogas ansökan är Certifikat gällande hållbart skogsbruk för produkter som innehåller träråvara. Ni hittar mer information om bland annat vilka underlag vi godkänner gällande emissioner av VOC eller certifikat gällande hållbart skogsbruk i Byggvarubedömningens kriterier gällande kemiskt innehåll och livscykelaspekter.
Om ni behöver få hjälp med att ta fram bedömningsunderlag eller att ta fram en ansökan kan vi hänvisa till konsultbolag.
Vi har våra ansökningsmallar på engelska. Den digitala ansökningsmallen på engelska hittar ni via Mina produkter och Ansök om bedömning när ni loggat in i Webbtjänsten. Mer information om oss finns att hitta på vår engelskspråkiga hemsida, https://byggvarubedomningen.com/.
Baserat på den dokumentation ni skickat in om produkten utgår vi ifrån Byggvarubedömningens kriterier gällande kemiskt innehåll och livscykelaspekter när vi genomför bedömningen mot de olika kriterierna. Beroende på hur produkten förhåller sig till de olika kriterierna med avseende på innehåll och livcykelaspekter kommer den få en bedömning för innehållet och en för livscykelaspekterna. Utifrån resultaten i dessa delar viktas resultatet fram till den så kallade totalbedömningen. Resultatet av vår bedömning av er produkt kommer att ge antingen totalbedömningen Undviks (röd), Accepteras (gul) eller Rekommenderas (Grön).
Villkoren för viktning är som följer:
För bedömningsnivån Rekommenderas
För bedömningsnivån Accepteras
För Bedömningsnivån Undviks
För att kunna ansöka om bedömning behöver ni först öppna ett användarkonto (på svenska eller engelska) kopplat till ett företagsabonnemang. Med kontot får ni tillgång till vår Webbtjänst som ni kommer åt genom att logga in via vår hemsida. Notera att våra användarkonton är personliga och ska endast användas av den person som skapat kontot men att ni kan skapa flera konton om ni är fler i organisationen som önskar använda Webbtjänsten.
Ni hittar prislistan för företagsabonnemang, vad som ingår samt tilläggstjänster här.
För mer information om vad för dokumentation ni behöver bifoga i själva ansökan hittar ni under frågan Vilka dokument krävs för bedömning?
När ni loggat in i Webbtjänsten finns det två varianter av ansökan om bedömning, genom den digitala ansökningsmallen, samt ansökan med hjälp av bifogad deklarationsmall. Den digitala ansökningsmallen ger er stöd och hjälp på vägen till att skapa en byggvarudeklaration samt lägga in all annan information som krävs för att komma i gång med en bedömning. Genom ansökan med bifogad deklarationsmall kan ni enkelt bifoga de dokument som efterfrågas för bedömningen. Till denna version behöver ni i förväg ladda hem och fylla i de dokument som behövs till ansökan.
Vi på Byggvarubedömningen har skapat manualer för stöd i ansökansprocessen. Dessa manualer hjälper dig steg för steg för att upprätta en ansökan för er produkt.
För mer information om vad för dokumentation ni behöver bifoga i själva ansökan, läs mer under frågan Vilka dokument krävs för bedömning?
Har ni redan en publicerad produkt ni önskar ombedöma? Läs mer om hur ni gör det under frågan Hur ansöker jag om en ombedömning för en produkt?
När ni har skapat en ansökan om bedömning för en produkt, skapas det automatiskt ett BVB ID-nummer som identifierar produkten i vår databas. Ni hittar BVB ID-numret när ni loggar in i Webbtjänsten och går in på Mina produkter. Ni kan även se er produkts BVB ID-nummer på Produktkortet. BVB ID-numret kan ni använda när ni vill kontakta oss med frågor och funderingar gällande produkten.
När en ny preliminär bedömning finns tillgänglig, hittas den via ert konto i Webbtjänsten och det skickas även ut ett mejl med bedömarens kommentarer. Detta kan vara information som saknas eller behöver förtydligas, alternativt som efterfrågas för möjligheten till en högre bedömning. Det kan till exempel vara information som inte skickades med vid ansökningstillfället.
Som leverantör har ni alltid möjlighet att komplettera er bedömning innan den publiceras och blir synlig för våra användare i systemet. Kompletteringen ska göras inom 10 arbetsdagar (både för nya bedömningar och ombedömningar) och det finns möjlighet att ställa frågor till bedömaren via kommentarsfältet kring bedömningen innan publicering. Ni kan även mejla oss frågor kring pågående bedömningar på bedomning@byggvarubedomningen.se.
Kompletteringar görs främst via ert konto i Webbtjänsten och kompletteringen utgår från bedömarens kommentarer. Beroende på vilken information som efterfrågas i kommentaren från bedömaren (det preliminära bedömningsresultatet), kan ni komplettera er bedömning genom att revidera befintligt underlag, inkomma med ytterligare underlag eller förtydliga befintlig information.
Komplettera med bifogad innehållsdeklaration
När ni reviderar eller inkommer med ny information om ämnesinnehåll eller livscykelaspekter i en bedömning med bifogad innehållsdeklaration, behöver ni uppdatera deklarationsmallen och bifoga den till bedömningen på nytt. Om annat bedömningsunderlag efterfrågas kan ni även bifoga det till er bedömning och sedan skicka in er komplettering. När ni skickar in er komplettering kan ni genom kommentarsfunktionen besvara bedömarens frågor eller lämna en kommentar.
Komplettera med digital ansökningsmall
När ni reviderar eller inkommer med ny information om ämnesinnehåll eller livscykelaspekter i en bedömning med digital ansökningsmall, kan ni göra ändringarna direkt via Webbtjänsten i den digitala ansökningsmallen och sedan skicka in er komplettering. Om annat bedömningsunderlag efterfrågas kan ni även bifoga det till er bedömning och sedan skicka in er komplettering. Även här kan ni genom kommentarsfunktionen besvara bedömarens frågor eller lämna en kommentar.
På vår hemsida finns manualer för hur ni gör era kompletteringar steg för steg.
Vi har en manual för våra Miljöbedömningar - skapa en byggvarudeklaration (s. 30) och en manual för Miljöbedömning - bifoga en byggvarudeklaration (s. 14).
Alla våra manualer finns att hitta på vår hemsida.
Om ni skickat in en ansökan med publik information, det vill säga att hela innehållsredovisning och samtliga inlämnade bilagor är publika, kommer hela produktens redovisade innehåll och samtliga bifogade bilagor visas på Produktkortet. Om ni vid ansökan redovisat viss information om ämnesinnehåll som Ej publik information, eller har bifogat dokument som är Ej publika, kommer ni inte att se dessa när ni kompletterar er ansökan. För att ni vid senare tillfälle, vid behov, ska komma åt er Ej publika information ber vi er därför att spara ner informationen på er dator.
Det går inte att ta bort dokument som lagts till bedömningen efter att de har skickats in, anledningen till detta är att de behöver finnas kvar av spårbarhetsskäl då bedömaren ofta inkluderar dokumenten i sin granskning och eventuellt ställer frågor gällande dokumentationen. Vid komplettering behöver ni endast lägga in era nya bedömningsunderlag, om någon information skulle vara inaktuell eller felaktig kan detta kommuniceras till bedömaren genom kommentarsfunktionen.
Vid ansökan finns knappen Lägg till artikelspecifikation där ni kan lägga in respektive artikelnummer som är kopplat till produkten.
Rör det sig om ett färre antal artiklar kan ni lägga in artikelspecifikationerna direkt i bedömningen. Rör det sig om ett större antal artiklar kan ni använda er av vår Mall Importera Produktartiklar. Ni lägger då in informationen i mallen och importerar sedan artikelnummer till bedömningen genom mallen.
På vår hemsida finns även manualer för hur ni går tillväga för att lägga till/ importera artiklar. Vi har en manual för våra Miljöbedömningar - skapa en byggvarudeklaration (s. 55) och en manual för Miljöbedömning - bifoga en byggvarudeklaration (s. 21).
Ja, det går att uppdatera artikelspecifikationer i en redan publicerad bedömning, utan någon extra kostnad. Från startsidan Mina produkter kan ni klicka på Alternativ för produkten som ni vill uppdatera, och välj Ändra produkt. Därefter slussas ni vidare till avsnittet i bedömningen där ni uppdaterar artikelspecifikationerna.
Om ni vill lägga till ett flertal artikelnummer kan ni använda er av vår import-mall som ni når genom att klicka på Mall Importera Produktartiklar i ansökan eller under avsnittet Dokument för nedladdning på vår hemsida. Mer information om detta hittar ni i vår användarmanual Manual Miljöbedömning - bifoga en byggvarudeklaration (s. 21).
Kom ihåg att artikelspecifikationer gör det enklare för våra användare att hitta och söka upp era produkter i produktdatabasen.
När produkten har status Bedömning pågår eller Komplettering mottagen är produkten låst för dig som ansökt att komplettera. Det är för att produkten då ligger hos bedömaren, som går igenom det nya bedömningsunderlaget och eventuellt uppdaterar produktens bedömning.
Det är ofta fördelaktigt att all efterfrågad information inkommer till bedömningen vid samma komplettering. Men, om ni skulle önska lägga till mer information som inte skickades med i kompletteringen, kan ni alltid mejla till oss på bedomning@byggvarubedomningen.se, så kan vi öppna upp bedömningen för ytterligare komplettering.
Om ni har en redan publicerad bedömning av er produkt men av någon anledning vill bedöma om produkten så behöver ni inte ansöka om en ny bedömning, i stället ansöker ni om en ombedömning med 20 arbetsdagars handläggningstid. Från startsidan Mina produkter klickar ni på Alternativ för produkten i fråga och vidare till Ansök om ombedömning. Då kommer ni slussas vidare till bedömningsansökan. Ni kan nu välja att ansöka om ombedömningen genom att använda vår digitala ansökningsmall (standardalternativ) eller ansöka med bifogad deklarationsmall genom att klicka på alternativet använd gamla versionen av ansökan om bedömning följt av Avbryt.
När ni fyller i er ansökan om ombedömning kommer ni kunna uppdatera information om produkten som fyllts i tidigare samt lägga till nya dokument. Kom ihåg att all information och alla dokument som bifogats till den tidigare bedömningen även följer med i ombedömningen. Dessa underlag kan komma att vara relevanta i er bedömning, alla dokument som inte anses relevanta för bedömningen kommer döljas av bedömaren.
För mer information om hur ni ansöker om ombedömning med digital ansökningsmall hittar ni i vår manual Miljöbedömning - skapa en byggvarudeklaration (s. 15).
Så fort ett preliminärt eller slutgiltigt bedömningsresultat har nåtts och ett bedömningsbesked har skickats ut till er via e-post så kan ni gå in och granska resultatet i sin helhet i Webbtjänsten, denna vy kallar vi för bedömningens Produktkort. Från Mina produkter så tar ni er till Produktkortet genom att klicka på produktens namn.
På Produktkortet ges övergripande information om produkten, redovisat ämnesinnehåll och dokument som har bifogats som publik information till bedömningen. Här kan ni även se detaljerat resultatet av bedömningen och läsa ut hur produkten har bedömts på våra olika kriterier. När bedömningen publiceras så är det Produktkortet och den information som där framgår som kommer vara synligt för andra användare.
Efter att er bedömning har publicerats i Webbtjänsten så kommer ett mejl skickas ut till företagsadministratören och den som ansökt om bedömning där en bedömningssymbol tillhandahålls. Denna bedömningssymbol är er produkts totala bedömning. Tillsammans med denna skickas även villkor och en instruktion för hur symbolen får användas på er hemsida eller i webshopar för att visa att produkten finns bedömd hos oss.
Bedömningens Produktkort kan även skrivas ut eller sparas som PDF. Knappen Skriv ut finner ni överst på Produktkortet och vidare under Destination kan ni välja att spara dokumentet som PDF.
Om ni har information som ni önskar ska hållas konfidentiell i våra bedömningar erbjuder Byggvarubedömningen två alternativ. Antingen kan ni i en vanlig ny bedömning (10 dagars handläggningstid) eller ombedömning (20 dagars handläggningstid) redovisa Ej publik information. Eller så kan en särskild sekretessbedömning ansökas om. Då kommer Byggvarubedömningen signera sekretessavtal till part som ska tillhandahålla konfidentiell information till bedömningen.
För ytterligare information se vår hemsida, Ej publik och sekretessbelagd information.
Mer information om detta kan ni läsa under frågorna Hur redovisar jag Ej publik information i bedömning? och Hur går jag till väga om jag vill ha sekretessavtal för min bedömning?
När ni redovisar Ej publik information kommer den känsliga informationen endast vara synlig för Byggvarubedömningens bedömare men inte publiceras utåt för våra användare. Ej publik information medför ingen skillnad i vare sig kostnad eller tid. Notera att vi inte skriver något formellt avtal för detta alternativ.
Den konfidentiella informationen ska utelämnas från den publika deklarationsmallen och endast redovisas i separat bilaga om ni ansöker med bifogad deklarationsmall. Bilaga för ej publik information hittas på vår hemsida under Dokument för nedladdning. Om ni i stället använder vår digitala deklarationsmall redovisar ni vilken information som ska vara Ej publik i er ansökan, då skapas en separat bilaga upp för den konfidentiella informationen.
Om annan part än leverantör som ansökt om bedömning ska inkomma med Ej publik information och önskar att information ska hållas dold även för leverantör som ansökt om bedömningen, så ska information fyllas i den Ej publika bilagan och mejla in till oss på bedomning@byggvarubedomningen.se. Ange att det är Ej publik information från tredje part tillsammans med BVB ID-nummer till bedömningen det ska användas i. Den som ansöker om bedömningen ansvarar för att informera tredje-part om att vår bilaga ska fyllas i och mejla in till oss samt tillse att tredje-part får information om vilket BVB ID-nummer som ska anges i bilagan.
För bedömningar med sekretessavtal redovisas viss eller all information om produkten under ett avtal som Byggvarubedömningen förser. Då behöver en särskild sekretessbedömning med fördröjd hantering ansökas om. En sekretessbedömning kostar 6000 SEK per bedömning och handläggningstiden är längre än för vanliga bedömningar.
Med detta alternativ kommer den konfidentiella informationen endast vara synlig för bedömaren och handläggare av sekretessärenden men inte publiceras utåt för våra användare. Den konfidentiella informationen hanteras i ett helt skiljt flöde och i enlighet med avtalets villkor.
Frågor om Sekretess kan mejlas in till sekretess@byggvarubedomningen.se.
För mer information se vår hemsida, Ej publik och sekretessbelagd information.
Delen av vår bedömning som baseras på produktens kemiska innehåll påverkas inte av att information redovisas Ej publikt eller under sekretessavtal. Dock har två av delkriterierna som avser produktens livscykelaspekter krav på att informationen visas publikt för bedömningsnivån Rekommenderas.
Utöver detta påverkas även produkter där information om ämnesinnehåll redovisats Ej publikt eller under Sekretess med avseende på certifieringen Miljöbyggnad. Det beror på att Miljöbyggnad ställer krav på att det finns en publik innehållsdeklaration för att uppnå den högsta nivån, Guld, för indikator 13. På så vis kan produkter med bedömning där innehållsinformationen inte redovisas publikt inte uppnå högre än nivå Brons (för varor med BSAB-koder: E-N & Z) eller Silver (för varor med BSAB-koder: P, Q &R) på Miljöbyggnads indikator 13, version 3.0.
För indikator 14, version 2.2 kan inte produkterna (varor med BSAB-koder: E-N & Z) uppnå nivå Brons eller högre.
För mer information om Miljöbyggnad vänligen besök SGBS’s hemsida.
Efter publicering kan er bedömnings produktkort sökas ut i vår databas och granskas av våra användare. Information som anges i produktbeskrivningen samt artikelspecifikationer fungerar som sökord efter publicering.
För att din produkt ska kunna hittas i så många sökresultat som möjligt rekommenderar vi att du alltid anger en produktbeskrivning samt vilka artiklar som ingår i bedömningen. Artikelnamn eller artikelnummer måste anges (*) och vi rekommenderar att du om möjligt specificerar dina artiklar med RSK, E-nummer, GTIN/EAN. GTIN står för Global Trade Item Number och är ett GS1-artikelnummer som används för att ge produkter och förpackningar en globalt unik identitet.
Några av fördelarna med att använda GTIN är att det ger större produktprecision för dina kunder (och våra användare), bättre synlighet och sökbarhet för konsumenter på nätet. Dessutom gör det att produkterna kan spåras och följas upp av alla i leveranskedjan och underlättar matchning med till exempel Svanen.
Om ni har bedömningar som är äldre än 4 år kommer vi kontaktar er via mailutskick tre månader innan ombedömningarna senast ska ha ansökts om. Ansökan om ombedömning sker via er inloggning i webbtjänsten. Vid ansökan ska nya, uppdaterade bedömningsunderlag bifogas. Ett preliminärt bedömningsbesked skickas ut senast 20 dagar efter ansökan eller komplettering som kan vara att produkt är redo för publicering eller att ytterligare information behöver kompletteras med.
Vid komplettering får leverantör får 14 dagar att återkoppla med informationen som efterfrågats. Därefter kommer all information ses över igen och ett nytt preliminärt bedömningsbesked skickas ut inom ytterligare 20 dagar. Den beskrivna arbetsgången kommer att upprepas till dess att all nödvändig dokumentation inkommit. När bedömningen får statusen Redo för publicering har ni själva möjlighet att publicera den. Om ni inte återkopplar kommer bedömningen att publiceras automatiskt av systemet efter 14 dagar. Under den här perioden kan ni inkomma med ytterligare kompletterande information.
Det är fördelaktigt om er Företagsadministratör redan har godkänt övergången till nya årsabonnemanget så ombedömningarna är kostnadsfria.
Om ni har produkter äldre än 4 år som behöver ombedömas kommer Byggvarubedömningen kontakta er via mail. Se då över bedömningsunderlag och ta fram nya då det behöver vara uppdaterade.
Från och med att ni kontaktats första gången har ni 3 månader på er innan ansökningar ska ha inkommit. Leverantör ansöker om ombedömningar som vanligt via sitt konto i webbtjänsten.
Ombedömningar ingår kostnadsfritt i vårt nya årsabonnemang. Leverantören betalar i stället en årsbaserad avgift för att ha konton och bedömningar hos Byggvarubedömningen. Vår årsavgift utgår från 6 olika prisintervaller baserade på antal pågående och publicerade bedömningar (en bedömning kan bestå av en, eller flera, artiklar) företaget har, från 4000 kr per år för lägsta nivån om 1-3 bedömningar. Har du bara en bedömning ges alltså möjlighet att göra två nya bedömningar utan extra kostnad inom samma nivå.
Läs mer i vår prislista för miljöbedömningar.
Det är alltid viktigt att skicka in så komplett information som möjligt för att bedömningen ska bli så representativ som det bara går. För alla bedömningar krävs en byggvarudeklaration enligt eBVD2015 eller senare format som utgångspunkt. Har du ingen byggvarudeklaration så kan du skapa en sådan samtidigt som du skickar in din bedömning via vår digitala ansökningsmall.
Obligatoriska underlag är:
• Byggvarudeklaration enligt eBVD2015 eller senare format för alla bedömningar,
• Säkerhetsdatablad för kemiska produkter,
• Emissionsrapport/certifikat för inomhusprodukter vilka bidrar till emissioner av flyktiga organiska ämnen,
• Bekräftelse på efterlevnad av senaste versionen av RoHS-direktivet för elektronikprodukter,
• Certifikat för hållbart skogsbruk för (rå)varor med ursprung i CITES-appendix.
Andra dokument ger värdefull information och/eller chans till högre bedömning:
• Miljövarudeklaration (EPD),
• Byggvarubedömningens leverantörsintyg,
• Certifikat för hållbart skogsbruk,
• Drift- och underhållsrelaterade underlag.
För komplett information så som giltighetsdatum se vår hemsida om dokumentationskrav.
Om ni vill uppdatera bedömningsgrundande information i er bedömning så behöver en ombedömning ansökas om, uppdatera nödvändig information och lägg till nytt bedömningsunderlag så kommer en bedömare gå igenom all information. Detta görs kostnadsfritt.
Det går givetvis bra att ombedöma oftare än vart fjärde år, leverantören skickar in sin ansökan om ombedömning som vanligt med uppdaterade underlag, ingen kostnad kommer faktureras.
De kontinuerliga ombedömningarna kommer planeras och göras utefter produktgrupper så att det inte uppstår någon konkurrensfördel för någon part. Byggvarubedömningen kommer kontakta företagen som har bedömningar äldre än 4 år och som är relevanta för ombedömning.
En ombedömning inom 4 år kan leverantören alltid ansöka om kostnadsfritt. Ni är alltid välkomna att kontakta bedömningssupporten och ställa frågor om era produkters ombedömning.
Ombedömningar ingår kostnadsfritt för kunder som gått med i vårt nya årsabonnemang.
Bedömningar som ej uppdateras vart fjärde år kommer flyttas till status Arkiverad och information om företagets bedömningar visas mycket begränsat vid en sökning i produktdatabasen. De kommer heller inte kunna läggas till i nya projekt. Bedömningarna kommer dock fortfarande vara synliga i avslutade och pågående Loggböcker där de tidigare lagts till.
Att vi inför ny prismodell är en förutsättning för att möjliggöra för de kontinuerliga ombedömningarna vi kommer att ställa krav på. I den nya prismodellen ingår ombedömningar kostnadsfritt vilket är fördelaktigt för dig som kund då det ger jämnare kostnader.
BVD3 är ett format som togs fram för drygt 15 år sedan. Sedan dess har formatet för byggvarudeklaration uppdaterats till eBVD2015 och nyligen till eBVD2.0. Formatet för byggvarudeklarationer har alltså utvecklats, informationskrav har ändrats och förtydligats. Vi väljer därför att fortsättningsvis inte godkänna BVD3 som bedömningsunderlag utan eBVD2015 och senare format.
För att teckna vårt nya abonnemang behöver du ha behörigheten Företagsadministratör hos Byggvarubedömningen. När Företagsadministratören loggar in på sitt konto i Webbtjänsten hittas under avsnittet Mitt konto en ny flik Abonnemang där information om ny prismodell finns samlat. Efter att ha läst igenom villkoren kan Företagsadministratören välja att godkänna genom att klicka i ruta och abonnemanget börjar gälla omedelbart.
Om ett årsabonnemang saknas blir företagets användarkonton inaktiva och information om företagets bedömningar visas mycket begränsat vid en sökning i produktdatabasen, de kommer heller inte kunna läggas till i nya projekt. Bedömningarna kommer dock fortfarande vara synliga i avslutade och pågående Loggböcker där de tidigare lagts till.
Är du Företagsadministratör har du möjlighet att själv ändra behörighet på användare under ert företag i Webbtjänsten. Detta gör du under ”Mitt konto” som du hittar högst upp i högra hörnet under ditt för- och efternamn. Gå in på ”Hantera användare”, bocka för rutan för den person som vill ändra behörighet på, klicka på ”Välj” sedan ”Ändra behörighet”. Är du själv inte Företagsadministratör, kontakta Byggvarubedömningens infosupport så hjälper vi dig vidare. Notera att ett företag kan ha en, eller flera, Företagsadministratörer.
Det går bra att ansöka om fler bedömningar än antalet som inkluderas i ert nuvarande prisintervall. Notera dock att Byggvarubedömningen kan komma att efterfakturera i de fall som leverantörer går upp i prisintervall samt vid köp av tilläggstjänster. Vill ni själva uppgradera till en ny nivå så görs detta i inloggat läge i Webbtjänsten.
För att ni som kund ska kunna skräddarsy en lösning utifrån just era behov, erbjuder Byggvarubedömningen följande tilläggstjänster till årsabonnemanget:
Se fullständig prislista.
Om företaget väljer att inte längre ha ett företagsabonnemang kommer även samtliga användarkonton kopplade till företaget avslutas. Vi spar era kontouppgifter i 12 månader om ni väljer att teckna ett årsabonnemang under den perioden. Därefter raderas samtliga uppgifter i enhetlighet med vad som beskrivs i våra allmänna villkor.
För att avsluta företagets abonnemang behöver Företagsadministratör kontakta Byggvarubedömningens infosupport för att få hjälp med att avsluta företagskontot. Notera att det även kommer påverka samtliga användarkonton kopplade till företaget.
För att fortsätta ha miljöbedömningar hos Byggvarubedömningen behöver alla företag med Leverantörskonton gå över till vår nya prismodell genom att teckna årsabonnemang. Företag som väljer att inte teckna årsabonnemang kommer inte längre ha aktiva konton eller bedömningar synliga i produktdatabasen efter 2024-02-01. Produkterna kommer heller inte kunna läggas till i nya projekt.
Om årsabonnemang inte förnyas kommer företagets användarkonton göras inaktiva och information om företagets bedömningar visas mycket begränsat vid en sökning i produktdatabasen, de kommer heller inte kunna läggas till i nya projekt. Bedömningarna kommer dock fortfarande vara synliga i avslutade och pågående Loggböcker där de tidigare lagts till.
Det är endast punkt f) i Tillägg C som vi kommer att stämma av emot, dvs mot ämnen på kandidatförteckningen. Punkterna a)-e) är enligt lagkrav och de punkterna är det upp till er som leverantören att följa. De punkterna stämmer Byggvarubedömningen inte av. Punkten f) handlar om att ämnen på kandidatförteckningen ÖVER 0,1v% inte klarar Taxonomin.
För emissioner är det standarden EN 16516 alt ISO 16000-3, formaldehyd och cancerogena ämnen som omfattas av Taxonomin.
Se sammanfattande tabell nedan:
Tillägg C
|
Halt
|
Kommentar |
a)-e)
|
-
|
Lagkrav – leverantören själv säkerställer att de följer lagkrav för att kunna ha sin produkt på marknaden |
f) Kandidatförteckningen
|
0,1vikt%
|
Bedömningar med ämnen på kandidatförteckningen över 0,1v% klarar ej Taxonomins krav |
Emissioner | Halt | Kommentar |
Formaldehyd | 60 µg/m3 | |
Cancerogena ämnen | 1 µg/m3 | |
Standarder |
EN 16516 alt ISO 16000-3 |
I Taxonomin anges följande gällande teststandarden för av formaldehyd: testning som utförs i enlighet med de villkor som anges i bilaga XVII till förordning (EG) nr 1907/2006.
Den här standarden är ny och i dagsläget har vi (i samarbete BASTA och Sunda Hus) kommit överens om att EN 16516 alt ISO 16000-3 är OK för avstämning mot Taxonomin.
Bedömningar publicerade innan 2020 anges ingen information om Taxonomin då de är aktuella för ombedömning. OM man vill att information om Taxonomin ska anges på en sådan produkt behöver man ansöka om ombedömning.
Följande information anges på produktkortet:
På bedömningar som vid lansering har en pågående version visas inte information om Taxonomin på den tidigare Publicerad versionen. Information om kopplingar till Taxonomin kommer finnas när den pågående versionen publiceras.
Publicerade versioner utan en pågående version visar information om Taxonomin på produktkortet. Produkter som är angivna som utomhusprodukter alt ej omfattas av vårt emissionskriterium anger bara avstämning mot kandidatförteckningen på produktkortet.
Informationen gällande Tillägg C (kandidatämnen) kopplar till den information om innehållet som är angivet i aktuell version. Avstämningen görs för kandidatlistning (alla 11 olika kandidatlistningarna) samt angiven halt. Information om emissioner kopplar till inlagt data (EN 16516, ISO 16000, formaldehyd, och cancerogena) för de som har en rapport eller ett certifikat. De bedömningar som markeras kopplat till sten, stål eller trä omfattas inte av Taxonomin då de inte anses avge emissioner.
Taxonomin kommer att påverka byggbranschen på flera olika sätt. Dels berörs företag som ansvarar för uppförande av nya byggnader, renovering av befintliga byggnader, och förvärv och ägande av byggnader.
Dels berörs företag som tillverkar vissa byggprodukter som används i byggbranschen. Gällande emissionskriteriet är det inomhusprodukter som användaren kommer i kontakt med som omfattas. I vårt fall är det de produkter som vi efterfrågar emissionsdata på. Avstämning mot kandidatförteckningen, punkt f) i Tillägg C, görs på alla produkter.
I dagsläget är det sammanställningen i exporten som finns gällande information om vilka produkter som Uppfyller/Uppfyller ej alt Uppgifter saknas. Vi ser över vad nästa steg blir för att man i loggbok ska kunna söka ut samma information i Loggboken som i sökfunktionen.
Hållbara leveranskedjor har olika innebörd för olika branscher, men för bygg- och fastighetssbranschen innebär det att byggrelaterade produkter ska framställas utan att de mänskliga rättigheterna kränks, de arbetsrättsliga förhållandena ska vara anständiga, tillverkningen ska inte skada miljön och mutor och korruption ska inte förekomma.
Byggvarubedömningens sociala kriterier baseras på internationella konventioner och riktlinjer så som FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, ILO:s åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering och föreningsfrihet samt organisationsrätt (nr. 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182), FN:s barnkonvention, arbetsmiljölagstiftning, arbetsrätt, miljöskyddslagstiftning samt FN:s konvention mot korruption. Vidare utgår de sociala kriterierna från FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter som innebär att företag har ett ansvar att respektera de mänskliga rättigheterna. Kortfattat innebär det att man ska ha rutiner och processer på plats för att kunna identifiera, undvika och förebygga, begränsa samt redogöra för hur de åtgärdar den påverkan på de mänskliga rättigheterna som sker i anslutning till produktens tillverkning.
Rutinerna enligt FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter har som syfte att skapa ett effektivt riskhanteringarbete. Arbetet kan sammanfattas i nedanstående steg:
1. Policyåtagande – att ha antagit en eller flera policys, som fastställts av högsta ledningen och som innefattar ett åtagande att respektera de grundläggande villkoren
2. Vidareförmedling av policyåtagandet – att ha offentliggjort sitt åtagande att respektera de grundläggande villkoren och delgett åtagandet till verksamheter som leverantören har kontraktsförhållanden med,
3. Ansvarsfördelning – att ha utsett person(er) på ledningsnivå som ansvarar för efterlevnad av de grundläggande villkoren,
4. Riskanalys – att ha en rutin för att regelbundet genomföra riskanalyser, dvs. identifiera och prioritera aktuella och potentiella risker för avvikelser från de grundläggande villkoren,
5. Uppföljning av efterlevnad – att ha en rutin för att regelbundet följa upp efterlevnad av de grundläggande villkoren och
6. Hantering av avvikelser – att ha en rutin för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa avvikelser från de grundläggande villkoren.
Leverantörer förväntas att arbeta i enlighet med steg 1-6. Åtagandena ska vara dokumenterade, tillämpas löpande och gälla för den egna verksamheten och hela leverantörskedjan. För mer information om FN:s vägledande principer se här samt i Byggvarubedömnigens kriterierdokument.
Kriterierna är utvecklade för att bedöma huruvida leverantörerna bedriver ett systematiskt arbete med mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljö och anti-korruption i sin egen organisation samt i produktens leverantörskedja.
Att som leverantör bedriva ett systematiskt arbete med mänskliga rättigheter innebär kortfattat att leverantören har rutiner på plats för att kunna identifiera och hantera risker kopplade till mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljö och korruption i den egna verksamheten och i produktens leverantörskedja.
I Byggvarubedömningens kriterier konkretiseras det till:
1. Policyåtagande
2. Vidareförmedling av policyåtagandet
3. Ansvarsfördelning
4. Rutiner för riskanalys och kartläggning av leverantörskedjan
5. Uppföljning av efterlevnad
6. Hantering av avvikelser
Det allmänt vedertagna begreppet för systematiskt arbete med mänskliga rättigheter är human rights due diligence. Begreppet formulerades i FN:s principer för företag och mänskliga rättigheter som antogs enhälligt av FN:s råd för mänskliga rättigheter år 2011. Principerna utgör sedan dess den internationella standarden för företags arbete med mänskliga rättigheter. Grundläggande för ett systematiskt arbete är att göra en riskanalys i syfte att förstå risken för att verksamheten orsakar, bidrar till eller är kopplad till en negativ påverkan. Utifrån denna analys kan arbetet med att förhindra och begränsa denna påverkan.
Inom ramen för Byggvarubedömningens sociala kriterier innebär riskanalys att bedöma hur leverantören genom sin egen verksamhet och/eller i produktens leverantörskedja har en negativ påverkan på mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljö eller anti-korruption.
För att kunna identifiera och hantera risker är det avgörande att ha kännedom om leverantörskedjan samt att risknalysen försöker ta ett helhetsgrepp till samtliga led av produktens tillverkning, från råvaruutvinning till slutproduktion. Detta eftersom att de allvarligaste riskerna ofta kan finnas en bit ned i produktens leverantörskedja. Hur en leverantör genomför kartläggningen kan variera med hänsyn till vilken information man har tillgång till. Om leverantören har full insyn i leverantörskedjan kan den göra en detaljerad kartläggning med specificerad information. Om leverantören har begränsad insyn i var produktionen sker kan kartläggningen dels göras med specificerad information, dels med allmänt tillgänglig information och antaganden var produktionen och råvarutvinningen kan tänkas ske. Allmän information kan ofta hämtas från officiella källor så som medierapportering, studier, rapporter och expertutlåtanden. Särskilt viktigt är att söka information direkt från intressenter som riskerar påverkas på något sätt i produktens framställan, inklusive arbetstagare och lokalsamhällen. Ytterligare ett alternativ är att rådfråga oberoende extern expertis. Om produkten har en komplex leverantörskedja med ett stort antal steg och/eller aktörer inblandade i tillverkningen kan det vara svårt att göra en riskbedömning. I sådana fall bör leverantören försöka identifiera generella sakfrågor eller omständigheter där risken för negativ påverkan är som störst. Om t.ex. delar av produkten tillverkas med hjälp av stora mängder hälsovådliga kemikalier kan man anta att människors hälsa och säkerhet i samband med just kemikaliehantering är ett generellt riskområde.
Efter att riskanalysen har genomförts behöver leverantören när det är nödvändigt att prioritera vilka risker om måsta hanteras först. Prioriteringen ska göras utifrån allvarlighetsgraden för den potentiella negativa påverkan. Ju allvarligare den negative påverkan är, desto högre prioritet bör leverantören ge frågan. För bedömningen av vad som är en allvarlig negativ påverkan ska man beakta skala (hur pass allvarlig effekten är) omfattning (antalet individer som drabbas) och om den är av oåterkallelig karaktär (möjligheten att återställa situationen och kompensera de drabbade). Det innebär att en påverkan som är tillfällig, drabbar få och enkelt kan återställas är inte lika allvarlig som en påverkan som drabbar människor permanent, drabbar fler människor eller inte går att återställa, till exempel dödsfall eller permanent skada. Vid prioriteringen kan leverantören också ta hänsyn till särskilt utsatta grupper såsom barn, kvinnor, etniska grupper eller ursprungsbefolkningar.
För att Byggvarubedömningen ska kunna bedöma leverantörens systematiska arbete gällande hållbara leveranskedjor behöver ett antal verifierande dokument bifogas i ansökan om bedömning.
Dokumentation att minimum inkludera vid bedömning på de sociala kriterierna inkluderar:
• Helt ifylld självskattningsenkät
• Policy/uppförandekod inklusive bevis för fastställande (kriterieområde 1)
• Bevis på skriftlig kommunikation gällande policyåtagande/uppförandekod med leverantörer kopplade till stickprovsprodukten (kriterieområde 2)
• Dokumentation över rutin för riskanalys (kriterieområde 4)
• Dokumentation över kartläggning av leveranskedjan (kriterieområde 4)
• Dokumentation över planerade och/eller utförda uppföljningsaktiviteter (kriterieområde 5)
Självskattningsenkäten samt förslag på stöddokument och mallar att använda till de olika kriterieområdena finns att ladda ner via dokument för nedladdning.
På denna fråga finns inget exakt eller givet svar. Grundprincipen är att leverantören alltid ska prioritera att hantera den negativa påverkan på mänskliga rättigheter som är mest allvarlig, oavsett var i kedjan den sker. Detta innebär att leverantören bör ha så god kännedom som möjligt hur leverantörskedjan ser ut för att vara medveten om risker och negativ påverkan. Dock kan leverantörens möjligheter att hantera ens påverkan se olika ut beroende på var den inträffar, och i regel krävs enskilda bedömningar om vad som är en lämplig åtgärd i enskilda fall.
Enligt FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter ska företag prioritera den faktiska/potentiella negativ påverkan på mänskliga rättigheter som är den mest allvarliga. Prioriteringen görs utifrån följande kriterier:
Skala – hur många människor är det som faktiskt/potentiellt påverkas?
Omfattning – hur allvarlig är den negativa påverkan?
Återställande/gottgörelse – är det möjligt att återställa eller gottgöra den negativa påverkan om/när den sker?
Dock kan leverantörens möjligheter att hantera ens påverkan i leverantörsledet se olika ut beroende på vilket inflytande den har över den specifika aktören. Om leverantören har en direkt och strategiskt viktig affärsförbindelse med aktören som orsakar den negativa påverkan förväntas leverantören att utnyttja sitt inflytande för att åstadkomma en förbättring, t.ex. genom att ställa krav, föra dialog och göra platsbesök. Om aktören som orsakar negativ påverkan befinner sig längre ned i kedjan är möjligheten att förbättra situationen mindre. Leverantören förväntas då att i första hand försöka öka sitt inflytande över aktören för att därigenom kunna driva på en förbättring. Det kan t.ex. handla om att tillsammans med andra relevanta kunder till aktören ställa gemensamma krav på bättring. Som en sista åtgärd, om andra försök att åtgärda har misslyckats, bör möjligheten att avsluta relationen övervägas.
Byggvarubedömningen erbjuder kostnadsfria webbinarium för leverantörer och beställare som vill lära sig mer om hållbara leveranskedjor och de sociala kriterierna. Utöver detta finns stöd att få både genom konsultation samt dokument/rapporter.
Se gällande prislista för kostnad för bedömning av självskattningsenkäten.
Leverantörer förväntas att bedriva ett systematiskt arbete i sin egen verksamhet samt i produktens leverantörskedja utifrån de sex kriterieområdena: